Pages

Thursday, December 1, 2011

haraPan @ anGan~anGan

Antara harapan dan angan-angan yang mana korang rasa mampu menjadikan korang seseorang yang lebih baik…?kalau harapan jawapan nya…harapan sendiri atau orang lain…?ibu bapa…keluarga…kawan kawan…?dorg semua tu penting kan? tapi x der tolok banding dengan ibu bapa kita sendiri…betul x..?dengan harapan mereka jugak kita rasa apa yang kita buat sekarang nie semua nya tanggungjawab…tentu mereke senyum dan bernafas dengan kata Alhamdulillah kalau kita berusaha dan mendapat hasilnya....menarik nafas lega melihat anak sendiri yang bakal beroleh kejayaan menjadikan segala penat lelah bekerja siang malam…sakit pening semua dikata sehat…semua utk anak-anak sendiri…tapi wahai anak…bila da ada kejayaan sendiri…nak telefon ibu bapa seminggu sekali pun payah kan…..arghh…sedih nya…siapa yang bergelar anak….

Bercakap pasal angan-angan…siapa punya angan-angan yang lebih pnting…?diri sendiri atau org lain…?ada yang berkata mereka terpaksa melupakan angan-angan sendiri untuk puaskan hati org lain..utk membalas budi org lain….siapa yang punya jawapan…?akal sehat belum tentu dapat mnjawab sebaiknya…kerna banyak hati yang perlu diselamatkan….betul..?melainkan jawapan untuk selesakan semua orang…dan semua perkara…INSYAALLAH…tapi insyaallah itu datang dengan kata redha atau pasrah…?
Cubit paha kanan..peha kiri juga pedihnya…sakit yang terasa disana…sampai disini terasanya…kekurangan yang x dpt dielak memaksa untuk meminta daripada yang lain…janji yang x ditepati membuat yang lain memandang rendah serendah rendahnya…Jika ikhlas si kiri merasa sakit si kanan…haruslah berusaha sehabis daya melangsaikan segala yang si kanan telah lakukan….insyaallah satu hari nanti…..

Lumrah manusia biasa…momentum mendaki…di puncak…kemudian turun semula….argh…bila ada di bawah memang teruk sungguh rasanya…sungguh…!!! ku x tipu….berada di bawah dalam segala hal….kdg2 jiwa muda memberontak marah menyalahkan orang sekeliling hingga hilang santun pada yang lebih tua….Ya Tuhan…teruk sungguh hamba Mu…….

Benda yang sentiasa disimpan jika x dapat dimuntahkan bakal jadi racun pada diri sendiri…mula fikir yang bukan-bukan sedangkan perihal si dia mungkin sama….mungkin tidak….mana tahu..? tapi ada ke peluang kedua? nak cakap…takut malu diri sendiri….perihal perigi cari timba…boleh diterima ke..? mungkin ini anugerah dr DIA …makbul dari doamu…tapi …jika memang x ada…ku mohon pada Mu Tuhan…ada baik jika dilenyapkan segala rasa…makin hari makin jauh…nak mendekatkan yang suda jauh bagi aku bukan sesuatu yang gampang….kadang-kadang kehendak hati ingin didulukan…tp harus fikir pada asal…aku siapa….aku ada tanggungjawab sendiri yang harus aku dulu kan…kerna itu memang tanggungjawab aku…membaik kan nama mu…insyaallah dengan izin NYA…aminnnn…

No comments:

Post a Comment