Pages

Wednesday, October 24, 2012

kawin~kawin dan kawin

Situasi habis skolah: smbung blaja kt mn?
Situasi habis blaja: da keje ke?
Hidup penuh tanda soal.setuju..?? 
pertanyaan nie sgt rutin dlm hidup kalian kan...?aku pun.xsampai situ je.ada soalan bonus.
~bila nak kawin...kawin~kawin dan kawin..~

bila bercerita perihal kawin nie mmg x reti nk bebel pjg itu dan ini..yang mn patut yang mn x..semuanya aku rasa pertaruhan ditengah jln sm ada yg dipilih membawa ke arah sesuatu yang baik atau pun sebaliknya..

semua berpesan pilihlah yg terbaik...tapi bila kenal yang terbabit mcm mn nak tawu sama ada dia terbaik atau x..?nak memilih yang terbaik..kita nie adekah terbaik...?carik kain biase nak dipadankan dgn sutera..sebagai pelengkap sepasang baju yang ingin dipakai hingga akhir nyawa...dan utk dipertemukan semula di alam yang sana...adekah..?wujud..?aku rasa memilih mana yang selesa di hati itu adalah yang lebih utama..

sebab...

hurm sebab...bagi aku..memang empunya diri bergelar suami yang harus memimpin..mengajar dan mengisi setiap satu ilmu yang wajib zahir dan batin...tapi empunya diri si suami siape pula yang dapat mengajar dan memimpin dia...?menjadi teman karib 24jam sehari..?aku rasa sesiape saje yang bertakhta di hati...bila wujud rs selesa dan faham memahami...sm2 berdiri duduk dan jatuh bangun saling mengampu antara satu sama lain...tp dia sebagai ketua tetap yg utama..

konklusi...memilih yang sempurna itu bg aku tidak ada..bila da bersatu...sama2 melengkapi dan menyediakan sehingga tahu.

Bak kata kawanku..permulaan itu tak sepenting pengakhiran.
tapi, tanpa berpandukan permulaan, pengakiran susah untuk diduga.


 

Saturday, July 28, 2012

cik MizuumilSme...ish...susah betul name glamour awak..utk mengelak drpd tersalah ejaan..sy terpakse scroll blog awak berulang kali utk pastikan sy menaip name awak dgn betul...terpakse tp sy ikhlas....awak boleyh terima x..?

.mmg da lm sy x jenguk awak ikut alam maya nie...sesungguhnye sy tawu tntng kehidupan awak sikit2..sebab entry awak kebanyakannye realistic tntg hidup awak setiap hari..betul x..?well3... walaupun awak dan sue da cop sy sebagai kwn yg sombong...tp sy sentiasa ambil tahu tntg awak selagi awak ade blog..hehe....tp kata sombong itu sy tahu nada gurau...dun worry....atas sbb itu....sy akan terus sombong utk awak dan sue...ok x..??=))

awak ade ckp...sy nie live life to the fullest...wah..!!!betul ke..?mmg life dulu sy sangat rindu setiap 1...tp semua bnde sentiase berubah setiap waktu...kt sini kawan2 x seramai yg sy ade dulu..tp sy menghargai setiap 1 dr mereka... hidup kena terus realistic mcm entry awak kan..?well kdg2 bnde yang realistic tu rase mcm rojak..semua rase ade..n kdg2...x terpikul atas bahu sendiri...

tapi xkan nak bgtawu ape yg jadi setiap inci hidup kita dkt semua org kan..nnt dicop plak sebagai..."annoying"..ade yg ckp...kalau kita luahkan ape yg kita rs...akan buat kita puas dan lega..tp apa jd kalau ape yg kita ckp tuh buat keadaan bertambah rumit...n xkan ubah ape2 keadaan pun..melainkan menambah jumlah org yg tahu hal peribadi kita.....?ke sy salah..? 


segenap dan seganjil hal semua center pd hati dan otak...sy jgk pk ape yg awak tulis pasal..ikut hati tuh...kdg2 sy pun bg nasihat kt org..kalau xde penyelesaian ...ikut aje kata hati..tp diri sendiri pun ckp x serupa bikin..setakat nk bg nasihat kat org..modal air liur...tp kalau terkene diri sendiri...betul ke akan ikut kata hati..sgt tdak realistic..kan..?



 
macam2 ragam...kadang2 jauh daripada ape yg terjangkau dr akal fikir aku sendiri...mn disorok rs hormat antara 1 sama lain...panggil bila ingin...senyap bila seisi ruang rumah sendiri tidak lagi kosong...tiket rahsia hati sia2 diberitahu,,,bkn dapat amaran agar ubah perihal diri...tapi sentiasa mncari posisi dan ruang agar dpt dibolos dinding halal dan haram itu....

ya Tuhan...semoga engkau temukan ciptaan-Mu itu dengan hidayah dan taufik-Mu..ketentuan-Mu menyusun segala langkah dan perihal laku nya....betul kan..?bkn kata ujian daipada-Mu utk ciptaan-Mu...tapi itu semua ketentuan-Mu...

aku suka jika dipaparkan tentang ms depan ku..teman hidup...keluarga...dan nasib hidup sendiri yg telah ditentukan....itu nikmat...yer..itu satu nikmat...=)

patah blk pd cerita dia...dah terbiase tersedia semua bnde didepan mata...jika x diturut ape yg diminta..merajuk jgk pulangannye...argh..xlaku itu disini...berbeza keadaannya...minta lah yg ia ia...jika tidak...ape daya ku..harus memulangkan yang tidak2....

kasar aku kata..kamu itu tdak punya hati..rs suka dan sayang...ape yg ade hanya nafsu diri...marah tak..???=)

Friday, July 13, 2012

"suker ati korg la nk ckp aku aper...mulut korg aku xleh nk tutup..luaran maybe korg nmpk aku ni sumer x btol...tp kalau x tau ati aku cmner jgn sdp2 mulut nk ckp k..xper la..hak korg nk ckp aper...slagi aku leh sbr,aku sbr...tp kalau sbr aku dh abes limit fhm2 sndri k...jgn slhkan aku kalau gunung berapi pendam meletup nnt..."

u talk like a bullshit....everything i mentioned u dun even care...if u didnt involve any person dat important in my life its ok....tp pernah fikir x...selagi tanggungjawab terikat pada abah...kau tabur dose pada die..nm je da bsr tp knape kau x reti pk....bodoh la kau....aku ckp mcm tuh...siket pun aku x mntioned psl kau...apsal nk feeling lebih2....terase eyh...owh kesian...so setakat terase je x cukup....harap kau ade kesempatan berubah....aku da xtawu nk buat ape lagi dah....kalau itu yg kau nk...aku ikutkan aje....jgn slhkan org lain...btw sape peduli psl gunung berapi pndam kau tuh....balasan tuhan x terbanding....aku x kater aku terlepas dr balasan tuhan...tp tnggungjawab aku tegur kau...kau cmpak mentah2...x apelah...tu yg kau nk....

Saturday, July 7, 2012

makin lama makin aku rase engkau ni ntah sape2 aje....aish kenape la 'laman sosial' tuh exposed benda yang makin jadikan perkara itu satu tanggungjawab aku untuk menegur...kalau aku buat pun kau nk dgr ke....untung la xde org pecaye ape yang kau buat...org bgtawu pun xde sape pecaye....tiap kali aku balik aku menyampah giler ade je org lua yang menyemak...cuba lah faham...ape kau buat tuh berdose la bodoh..!!!sampai bila2 pun x boleyh...xfhm ke..?????sampai biler nie sampai biler........

Tuesday, July 3, 2012

alhamdulillah syukur pada Tuhan..seharian seminggu sebulan ku pikir apa yang patut aku buat dan putuskan..apa aku mahu.segala usaha sebelum ini secara dasar ku pandang harus mula semula.kosong..dari hampir sempurna kini jd kosong.bukan senang untuk aku lemparkan segala usaha sebalum ini...itu kata kasar..bukan lempar..tapi ketepikan...hurm alhmdulillah..aku mengadu pada yang betul..tolak tepi masa yang tinggal dan fokus pada helaian buku baru...amin...semoga kalian saling mendoakan untuk kejayaan bersama.=)

Tuesday, June 26, 2012

aku mencari suhu dan waktu. doa agar ketemu. biar bernas. supaya masa2 depan x ada yang mencantas. cari betul2. masa depan jangka masa pendek. hurm.apakah? haha.cari betul2. goyang kaki menjawab apa yang dialu. hentikan goyang itu. ayuh kamu..!!! cari waktu dan suhu itu. boleh!! percaya aku..!!! betul boleh..!! ini keratan motivasi diri lah...

Tuesday, June 19, 2012

bayang- bayang itu lagi.tiba-tiba jantung sekuat paluan gendang. sumpah.ku fikir itu dasar suka atau apa. sumpah.ku fikir itu dasar 'cerita hari itu' atau apa. susah jadi macam cicak di celah pintu. salah boleh mati meninggalkan busuk. hati kata mawu tapi niat hati itu apa sebenarnya. ikut hati layan saja.tapi aku tawu itu bisik syaitan. ikut akal memberi arahan. tepis badai dengan tangan mu. segala darinya tipu belaka. kalau benar apa yang difikir ikut hati. xkan datang bayang2 mengusik yang haram. sedar.sila lah sedar.bukan pertama. tapi sudah kedua. adakah kamu buta. percaya pada akal fikir mu. jangan ikut kehendak. sekali didakap. senang benar kamu ditawan. kebenaran kadang-kadang menyakitkan.

Monday, June 18, 2012

Bas pelancong. itu kehidupan manusia. muzium.zoo.tempat2 lawatan yang merata. itu masalah yang sentiasa bertebar luas. betul kata kamu.kenapa perlu bertekak pk psl muzium.zoo.dan lain2nya. pandang ke depan dan terus jalan wahai manusia.jika tidak bas pelancong akan tinggalkan kamu.kita.aku. tapi bas tidak berguna kalau tak ada tempat nak dituju dan berhenti.apa guna tayar terus berputar? boleh bagi aku jawapan?
manusia dan komunikasi.perlu dan rutin. simpan takbur yang manusia mampu hidup sorang2. cuba seminggu dan tgk hasil nya sumpah bosan gila kot. komunikasi alam maya, aish xder yang faham mana sama dan mana sempurna aku x suka..aku x suka..

Sunday, June 17, 2012

memang begitu

memang ada satu ruang kosong dalam hidup masing2. mana tidak nya..apa lagi nak didefinisikan kalau sekeliling bertanya tapi tuan punya badan pun xtahu hujung pangkal. sebab akibat. matlamat dan hakikat. haruslah berdepan dengan realiti sememangnya itu ruang kosong yang x perlu ada apa2..xperlu ada soalan dan jawapan. xperlu diselongkar hingga hujung pelusuk kerana hanya buang masa. memang ia diciptakan begitu.usah difikir ruang kosong itu jika tidak mahu ditinggalkan dengan kehidupan sendiri.syukurku hanya pada Tuhan yang satu.

Friday, May 18, 2012

jumaaT..!!!yeSsS!!!

jumaaT??? yes!!!?? apsal seronok..?sok bkn cuti pun...including ahad...xpe...seminar tuh mesti seronok...confirm..!!mesti..!!!hehe...ari jumaat jer speed wat keje mesti sgt slow...sbb...yess..!!!jumaat...!!!haha...sumer sbb jumaat...xpyh bising kate bz...sbb sape yg bace msti akan rs menyampah..mcm aku sorg aje yg bz kan...ape pun....yess..!!!jumaat...!!=P hurm...terbace sumthing yg interesting...interesting ke..?bkn..but sumthing yg buat aku terfikir je...psl mencari imam yg lebih baik drpd diri sendiri di dalam dan di luar solat...analogy yg article tu bg mmg ade betulnye n mmg itu tggjawab lah aku rs...after da berkongsi hidup..suami anda itulah imam anda...tp sesempurna mn die...?btw bkn nk cr yg sempurna sbb x kan ade..lagi pun..kite ni bgus sgt ke nk cr imam yg btul2 sempurna...cermin diri sendiri..tp biarlah dia mampu membimbing kita lebih drpd ape yg kita ade..n lebih drpd ape yg kita mampu...betul ke..?ntah...tp bg aku..biarlah begitu...kot.. hurm analogy si article bercerita lagi..tmpoh bertunang itu tempoh mengenali bakal imam anda sebenar-benarnya...aku krg setuju...sbb xkan prnh kenal sesempurna sempurna itu selagi x duduk serumah..betul ke..?bagi aku begitu...btw...kenape waktu bertunang br nk kenal sebenar2 nye..?katekan tempoh bertunang yg nk kenal semua bnde...nk fhm sumer bnde mcm kritikal gila..if byk yg xkene then nk buat mcm mn..?ish susanyer...bg aku...tmpoh bertunang bkn bertujuan nk jd pegawai penyiasat...kalau itu motifnye...x ke bakal imam anda itu bakal berkecil hati...?betul ke..?ntah bg aku begitu lah... jgn bg harapan pd org jika anda sendiri x selesa n terpaksa...atas dasar kasihan...n jgk terhutang budi....susanye...n jika anda menjadi mangsa kondisi seperti itu....cereus..mmg sedih n sgt sakit ht....betul ke..?bg aku begitu lah...tp persoalan cr teman...mmg bg aku sgt susa...mula terfikir agknye...dulu lebih pd heaven of love aje memanjang..pangkal hati dr akal fikiran...tp bila hal2 mcm ni yg mn lg jd priority...?hati atau akal fikir..hurm..aku x de jwpn..sbb bkn snang nk tolak pd bnde yg kite suka sdgkan bnde tuh bkn yg terbaik utk kite...btul..?xtawu..bg aku begitulah..kot... analogy article bercerita lagi..biar tiada rupe asal pndai membimbimg kite...btw aku setuju lah jgk..sbb kejadian tuhan yg baik paras rupe nie susa nk dijage..tp bg aku...itu sumer subjektif...x semestinye..bg aku...xde limitation nk yg mcm itu dan mcm ini...asal diri selesa dgn cara..boleyh bw bincang n borak...itu suda boleyh consider lampu hijau.. dalam usaha...maka Tuhan...jika itu yg ditetapkan...aku bersyukurlah..tp jika rs itu hanya sebelah pihak..ish...xde komen..k bye...slide x buat lagi lah....10 ari lg fhm x.....? susa pk bnde yg xde jwpn...betul..?ntah ...bg aku begitu kot....kot aje...xcnfirm..hehe...hidup baik2 kawan2...=)

Wednesday, May 16, 2012

voca people

prnh dgr psl voca people...?got to view guys..pada sy....dorg sgt owesome mimic intruments and music...!!!da lm dgr psl voca people tp xprnh nk explore....hr nie br tawu...no wonder rmai org suka..=)

Monday, May 14, 2012

Sunday, May 13, 2012

SHUK SAN..=)

SHUK SAN...!!!..apsal ntah tetibe pulak aku sangaaat lah rindu dgn kau....hows ur life now...study sume ok ker..=)..doakan kau semua baik2 aje...nak jmpe kau memang makin payah...n high possibility mmg xkan jmpe lagi pun..but whatever it is...kau kwn terbaik aku dunia akhirat...every raye msti mak aku tnyer kau dtg rumah ke x...hurm aku xde jwpn setiap tahun...senyum tawar aje lah...whut to do..=)since u never came...last time aku pun x ingt biler..nape ek..?..k k...xnk bukak citer lm...tp smpai skrg aku bingung actually alasan kau sgt mrh dgn aku....hurm ape pun...aku mntak maaf...hope our 11 years friendship ko jgn lupe mcm tuh aje....taw taw..=)aku sangat syg kau ...biler2 ade ms jmput lah dtg rumah aku...even ur new life sume da berpindah tmpat... BTW fren...what actually happened eyh...aish kdg2 aku skt ati cr jwpn yg aku xprnh dpt...nk tanye kau mcm mn...aku cr kau...try to reach u sumer x dpt...alhmdulillah time cured already...ape pun...aku taw ape kau buat...kau ade alasan...jnji we still contact....syukur alhmdulillah....maka...utk kawan ku tersayang...hidup baik2....n kawin cepat2 eyh....dun worry..ur secret is save wif me....ade rezeki aku mesti jumpe kau...=))

Wednesday, April 25, 2012

sedih La dgn kamu

ikutkan kejam..xde sape pun nk tawu pasal ko 'K'...tp tolonglah...perasaan x menghalalkan cara...x menghalalkan manusia utk buat pilihan bila sesuatu itu tidak sepatutnya berlaku..kenapa tetap berfikir seperti si jahiliah 'K'..??kitorg slalu cerita psl ko..nk tlng ko..tp tgk lah..ko da makin jauh dgn kitorg..lebih pntingkan org lain even kitorg ade je blk nk kumpul rmai2..borak2 dgn kau 'K'...cereus kitorg sedeyh sbb da lm hilang ko 'K'..sampai bila ko nk mcm nie..kau x kesa org pk n sebuk psl hal ko 'K' tapi...kau mati nnt..kau heret org yg bertanggungjawab atas hidup dan mati kau sbb kau belum kawen....kau fhm x 'K'...kitorg syg org2 yg dipertanggungjawabkan utk menanggung dosa2 kau...x kesian dkt dorg ke 'K'.....nk kate aku baek tegur kau sume bnde ni...x...cereus x...tp tolong lah fikir...nk ckp kt dorg pun...ko tgk lah ape jd....asik menangkan kau je..bkn nk pecaya....aku serabut pk psl ko 'K'..sdgkan kau x prnh pun kesa psl kitorg...susa snang ade tnyer khabar x..?hurm..mntak maaflah kalau aku luper....=(

Saturday, April 7, 2012

PanDang CeriTa HiduP anDa iTu yg PaLing Berharga di DuNia

Boleh tahan berhabuk blog nie eyh? Faham-faham lah byk keje pulak semenjak dua menjak..well terus kepada entry yang x seberapa nie..fenomena biasa bila menjejak usia 20 ke atas..byk lah kad kawin…jemputan tunang dan sewaktu dengannya yang korg dapat…betul tak..?paling x pun….msg through fon n FB yang nk korg dtg ke majlis dorg memandangkan korg nie kwn rapat ms zaman2 hingusan dulu…zaman2 tdo sebantal..makan sepinggan..share2 jwpn keje skolah…dan lah sewaktu dgnnya..

Tapi x delah pulak entry nie semata2 aku nak kate bukti beralih zaman umur kita…dgn dpt jmputan kawin kwn2 korg aje…ade jgk kwn2 khabarnye da mnjadi itu dan ini..mengumpul harta sana sini…betul x…corak hidup masing2…dan ada jgk yg gaya hidupnya sama mcm korg…masih blaja…n belum mengumpul harta dan jgk pilihan teman hidup..

Yer mmg betul bila tgk kwn2 yg da mulakan langkah utk hidup yg stabil dan sempurna…timbul soalan..”bila lah aku nk mcm tuh”…”kenapa dorg boleyh settle down awal2”..”mcm mn dorg buat smpai dpt ape yg dorg ade skrg”…betul tak…sedangkan dulu semua sama jer..pegi skolah..blk skolah…ponteng skolah…sumer sm aje..=)

Haaaa…dgn wujudnya persekitaran begitu…pada mereka yg sgt memikirkan…mgkin boleyh tmbul rs risau…tapi…ada jgk yg rs bnda tuh sebagai pembakar semangat (emphasize utk mncari harta dan keperluan)..Tipu lah kalau diri sendiri x nak seperti kawan2 yg lain…pernah jgk aku dgr…kwn2 aku yg da kawen..dorg kata mmg betul itu pelengkap hidup…ape lagi yang kau nk kalau da ada segala2 yg lengkap…hurm aku mmg xde jwpn sbb aku belum dianugerahkan rasa itu..

Mungkin bila baca apa yg aku tulis…ada yg ckp…alah yelah tu…mcm x prnh bercinta…sekali lagi aku jgk tidak ada jwpn..ape beza suka…sayang..dan cinta aku sendiri pun x reti nak menjawab…maka nya..pengalaman yg lalu itu…rs yang sebenarnya yang mana satu…?akal muda dulu aku rs lebih kepada utk mncuba dan mencari pengalaman…tapi bila da meningkat umur mcm nie…peringkat mencuba aku rs suda habis…jika ada selepas ini..biarlah lengkap 3 rasa itu menjadi satu…pegang sekuat2 nya biar menjadi tanggungjawab..bkn bertahan setakat setahun dua tahun…lps itu lenyap..Biar lambat asal selamat…hidup kadang2 kompleks kan…dikelilingi sesuatu yg tidak pasti…=)

Ada jugak kawan2 aku yg fikir semua patern manusia sama…aku rasa aku x setuju..dgn satu pengalaman yg dia ada…buat konklusi semua manusia itu sama…cara menilai org sumer sama…ish..tidak..sememangnya tidak…bergantung kepada bagaimana dia memahami diri anda… =)

Maka..bagi teman2 dan jgk diri sendiri…hiasi hidup anda dgn segala yg baek…jgn jadikan segala2 yang diimpi satu cerita dongeng…tapi berusaha untuk setiap yg dihajati…walau kita ini sekadar hamba yg kosong..segalanya ditentukan oleh DIA…jgn mengeluh dgn hari2 anda..tetapi belajarlah untuk menghargai…setiap kekurangan pasti diganti…amin.

Tuesday, March 27, 2012

-------

Siapa itu manusia…apa itu diri..?

Kenyataan…manusia tu satu proses…mn awal dan akhir…semua diisi dgn pengalaman…setiap catatan atas bahu kanan dan kiri...

Kenyataan…manusia berlumba memberatkan bahu kanan…utk dinilai dan dititik di muka pengadilan Tuhan…nk maklum keadilan dunia…uish..patah seranah pincangnya sana sini…x de penghujungnya…masing2 leka mengejar nama…

Kenyataan..mmg suruh beratkan bahu kanan…tapi..bkn skrg..symptom2 berat bahu kiri yg terlayar sana sini…manusia punya hak tegur sana sini tak..?

Eyh msti lah….tp apa nk dikata…nk ditonjol lagi bahawa..ape yg kamu buat itu salah….tp dibagi pulak pada kita…Lu sape…Lu sape..Lu sape…Lu da cukup bagus ker..?

Manusia itu kosong…maka..mn dtg bagus…baik dan buruk…senang lah..!! jawab aje Tuhan suda ciptakan mengikut kehendak NYA…jadi…jika pemberi tegur bertindak..itu juga dtg dr NYA…anda..?

Harap naik 1 angka umur manusia…bw 1000 erti syukur utk manusia itu…1000?mn cukup….biar syukur pdNYA…syukur yg tidak terhingga…

Bkn naik umur skdr angka…tp langsung tdak tunjuk erti syukur….tetap pd landasan slh…diri sendiri aje yg disangka betul…..

Apa yg ditegur….bkn manusia itu syg betul pd kamu…tp…syg pd asal mu…x ada mereka…x ada lah diri mu….

Manusia …kamu masih tggungjawabnya…hentikan meletak angka di atas bahu nya…kerana kamu masih belum disunting….selagi itu manusia……kamu masih tggungjawab nya…kasihanlah padanya….

Sesungguhnya…lalai mu dlm dunia sendiri mmg x kemana…walau kamu merasa nikmatnye sekarang….tp sampai kapan..?sedih sungguh…kamu tdak prnh fikir wahai manusia……

Thursday, March 22, 2012

saya suka

posT ini untuk anda cik LiLinmawar...sy pasti sy knl anda....sy knl empunya diri...tp biLa di sini...byg2 melalui cerita yg anda tulis sj yg melekat dlm kepala sy...nk menunjuk melulu siapa anda....sy takut sy slh...tp komen awak utk sy...buat sy nk tahu siapa awak....mn satu awak....bLog awak sy br ikut td..mntak maaf jika suda terlalu lewat....tp segala isi dlm nye...awak mengingatkan sy pd NYA...awak sntiasa mengingatkan pembaca2 awak pd DIA....alhmdulillah....mgkin itu da mnjadikan satu ibadat utk awak....

tp kenapa sy bc setiap baris kata awak...awak mcm sedih....sume bnde sy bc rs mcm awak sedang bersedih.....kalau sy slh..mntak maaf....smbut hulur maaf sy jika x keberatan....tp jika bnr ape yg sy teka.....ingatlah segala rs di hati...x ada satu pun yg abadi...sume silih berganti sbb manusia sndiri kosong...SYIFA' suda mengatur segala di hari2 kita....maka...jgn terlalu bersedih....=)

Tuesday, March 20, 2012

minggu bkn rezeki

aHad..~~ konflik yg terLaLu dgn adik sndiri....cereus kalau dekat mmg da kene tgn...manusia x boleyh ditegur...MASALAH..!!! betul sgt diri sendiri...?LanTak kau tunggang tebaLik...!!!

isNiN..~~HPLC result yg x mengujakan langsung...~~ jmpe Dr..Dr kate buang ur microbial scope....tarik nafas pjg dan dlm2....bkn tnda lega Tp oTak kosong...

seLasa..~~ jmPe Dr...anta correction proposal yg mn da siap....WITHOUT APPLICATION STUDY yg br aku tawu kene buat smlm...YA ALLAH....Tolong hamba Mu...LasT daTe subMiT 13 aPriL...COMPLETED...~~Dr. bgtawu..paper aku yg die submiT dulu dorg REJECT...coz analysis sume analysis biase....peLik kan..pdhal paper yg aku refer..sumer analysis sm...why ok jer.....x kene reject pulak...dunia dunia...aish...

moDe skrg....dizzY giLer....xtawu nk mntak tolong saPe....sbb mmg aku kene buaT SORANG- SORANG....................................................................

esok lusa.....nnT aku updaTe Lagi.....................................

Sunday, March 4, 2012

Hujung minggu da abs….sok mula blk kitaran asal 360 darjah….pnt lah….tgk “mari merungut Malaysia” berulang-ulang kali wat aku setuju dgn sumer yg MatLuthfi ckp…but still..learn sumthing from immigrant…kejayaan x dtg bergolek….tp asik hadap bnde yg sm….aku bosan bosan bosan…!!!! Skrg byk kali pulak aku pk..betul ke jln yg aku amik nie…kdg2 aku buat bnde x letak kesungguhan pun…aku pk asal siap…hurm..bkn sepatutnyer..kita belajar ape pun..utk mnjadi lbh baek dr hr ini dan hr sebelum nye ker…….aku..?haaaa…..ntah lah…!!! Aku pun xtawu lah weekend nie aku rs hidup aku pnuh dgn rs serabut…bnde dtg dan pergi buat aku rs letih…asik2 berulang…ish…!!!suda lah tuh…...entah lah….kdg2 aku rs xpuas ht dgn sumer bnde….tp betul ker ape yg aku rs nie…dtg dr logic akal…dtg dr dalil akal..?atau pun pengaruh hormon..hurm ntah…xtawu xtawu…!!!!
Ape pun aku x kacau org…x wat vblog mcm “ada dara lu kolot”…heeeee…cereus rs nk lempang laju2 jer pmpuan tuh…..aku tgk xder point pun dier ckp…asik2 berulang..”dowh dowh dowh”…!!! btw dettol company have to pay her some…sbb da promote product dettol…aish tolong lah….mmg aku agree dgn statement kau…tp…dun expressed it over limit….gaya ckp pun da ckup buat aku x berkenan…haha…kalau dier bc…msti dier ckp blk kat aku…kau x suke aku peduli ape..??hehe..ntah…bercakap psl kau…wat krg rs serabut aku….haish….mgkin biler rs mcm nie….harus pergi cari kopiah…bkn rokok dgn puntung atau pun rokok tanpa puntung……..betul..??ish ………

Friday, February 24, 2012

sekali lagi ku menyaratkan kepala

alhamdulillah....dengan IZINNYA...1st draft aku suda langsai...tp hanya 1st draft...bkn yg tentu dan akhir..rs lega selega leganya..even diz weekend aku akn menggilakan kepala otak sendiri cr references yg berterabur...tp tu bkn topic yg menarik utk ditulis...

arini dpt jgk aku cr makna lirik "AKU MAAFKAN KAMU"...ramai org sedar lagu tu mmg sumthing...lirik dlm menggaung bkn si calang dpt mengorek segala rhsia tutur kata berlagu...sgt menraik...even 1st time 2nd time dgr aku x suker LANGSUNG...

terpanggil aku utk ke sini...

http://rashidi.zin.my/silent-thoughts/2011/11/19/tafsir-lirik-aku-maafkan-kamu.html

hurm...laen org laen pndangan...tp setiap yg dia tfsirkan boleyh masuk logic akal...hurm xkesa nk kaitkan lagu tuh dgn kehidupan sendiri..atau nk mengaitkan dgn masyarakat..nk besar lagi..???ok negara pun boleyh...haha...xterbatas hak utk berfikir bukan..tp bila tiba pd konklusi .."AKU MAAFKAN KAMU".....itu sgt SESUATU..!!!

Monday, February 20, 2012

.........

haha...updating status...quotes....always ur routine...but did u really do whatever u said??collecting thumbs up from those...just making people who really noe who u r...puke in a full of bucket...seems like wanna throw them all at ur face...!!!!please get up from ur long dreams...dun be selfish n never do evry word ur spoke here n there....please...please....!!!!

cakap setinggi gunung sedarlah...org xlarat dgr bnde yg berlarutan setiap hari...wake up...if reading from left to right fail to make u aware...just try from right to left...HE always beside u whenever u need help and concern...!!!

pLease...!!!bangun dari mimpi....

Thursday, February 16, 2012

=)

saya bukan penasihat yg baik tapi...smlm sy bc status awak....sy jgk sedeyh..n makngah cerita jgk lah ape yg jadi...nak tanya awak...xbrani nk kacau...mgkin call...mgkin msg...erm..mgkin bkn masa yg sesuai...hey my dearie kazen...Tuhan lebih sygkan dia...redhakan die pergi...xbermakna awak luper pd dier..kan..doa tuh pnting...lebih snang brcakap kan..?hmm...tp semua org pun akan ckp kat awak bnde yg sama...sooooo...sabar lah yer....

hey awak...smlm kite berdebat soal kawen..hurm..bgus jgk awak krg berperasaan...tu perisai org beriman..awak x rs ker..?ha2..ape pun...jgn lah rs diri awak tu mutant sgt...perkara biase jer..sekurg2 krg nyer awak dpt mengasingkan diri awak dr perkara remeh temeh...long way to go kan..=) awak nk capai ape yg awak nk..x abs di sini sj...impian awak smbung blaja lg smpai yg tertinggi..amin...sy doakan yg terbaik...selebihnyer kita serah pd DIA..yg pnting berusaha...dan doa dr org2 yg syg pd awak...=)

smlm asik fikir psl ayahanda sendiri...nak call..da blk keje ke belum..?tp tetiba abah da telefon dulu...sooo..ok lah...xtawu r plak apsal tetibe ngengade sgt tgh ckp rs sedeyh la plak...ngengade x ngengade x..?haha..korg bc entry ni msti rs menyampah plak sket2 kan...kalau la rumah dkt alangkah bahagia nyer...

Tuesday, February 14, 2012

(?_?)

seminit pun boleyh mengubah mood hari anda bukan...?hehe...diz week...n following weeks might be de full weeks from 8 to 5...n waktu mlm masing2 berhempas pulas menyiapkan ape yg dikejarkan....struggling siapkan proposal...last date submit 2 march btul x kwn2...?tp xperlu la nk membebel sgt tntg itu di sini...semua org pun akan buat...pressure not only on ur own....yer smgt utk buat....!!chaiyok chaiyok...utk kwn2 seperjuangan...GANBATTE KUDASAI...!!!jom sebut HAIT..!!! GANBARIMASU..!!!=)hehe

tp sedang sebuk jari menaip memerah otak utk sepotong 2potong 3potong dan berpotong2 ayat...amanah aku bertambah lagi....Dr kesayangan seeking for results of invertase n vitamins....haish..!!...paling kurang pun aku mohon berikan aku kesihatan yg baek..itu suda memadai....

vitamin kena lah tggu pakar balik...kerana alatan itu bkn empunya diri...procedure tetap procedure...xboleyh la nk langgar je kan semata mata nk siapkan kerja sendiri...ok...sy faham...sooo..Dr anda harus bersabar....siket lagi nk habis itu vitamin....2 weeks ahead i.allah sy akn sempurnakan...give u evrything...amin

invertase...Haish Dr....saya perlu cukupkan ilmu di kepala....kalau tidak...mgkin KIT mahal itu akan sia sia...xnk lah begitu kan...biar lah buat biler suda sedia segala.... so....Dr...!!!sabar yer....=) invertase saya akan berhempas pulas buat next week....tp menumpang di lab org...mesti blur2 jer especially 1st day...alaaa....xsuke nyer...tp haruslah bersyukur......ade jgk alat nk pakai...kalau xder mcm mn..?ish...!!k lah...serabut suda habis....sambung wat keje kawan2....gud luck eyh...!!!=))

Monday, February 13, 2012

HB amY saYang...!!!!

heyz..turn to 16 already...kamu berfikir mcm umur 16 x..??harap2 begitulah wahai cik Amy yang saya syg...jgn request bkn2 ea...jgn mntak nk beli kereta lembu sbb nk bawak pergi skolah...mmg nmpk sgt kamu tgh jiwa kacau...?whut happened..??hehe...

happY buFday lah ea amY syg...semoga pjg umur dan diberi kesihatan yg baek sepanjang masa.....=) krg2 siket buat bnda ngarut2..nnt mak abah mnjerit lagi...takut x takut x..?hehe.....soooo...nice to hold..nice to see....pjg umur kite jumper org peluk cium eyh...=)




I LOVE U...!!!!!

kontroversi sebuah gambar..

haish...seems like same matter happened again...whut a poor incident...bout comparing system...pun jd masalah....xsuker..?then u better get out...find ur own space....xsalah membanding sesuatu utk tujuan cadangan...tp smpai nk menyalahkan dan membodohkan sesame sendiri...ape kah itu...?be matured lah wahai anda anda di luar sn....tanah tmpat bumi dipijak haruslah dihormati bersama....xmntak disayangi pun....but please respect each other...

x abs dgn isu gmbr...disebabkan diri sendiri nk menang...abs isu KFC pun masuk skali....dat matter let them decide...jgn menghambur kata2 yg lebih dr sepatutnyer sdgkan anda anda sumer tdak ada di situ...whut a poor mentality...haish sungguh tdak faham....if 10 times same matter keep on repeating....x mustahil peristiwa sejarah berulang....same mcm ape yg kwn sy katakan....

Owh Tidak...!!!!jgn lah begitu......kerana mulut badan binasa....!!!

Saturday, February 11, 2012

...ini hanya pandangan..=)

Siapa yg xtahu tntg hot stuff KFC semenjak dua menjak ni sila angkat tangan..?herm...kontroversi video berdurasi 28 saat itu dah menghebahkan perkara tu ke sarata tempat lah aku rasa....even video berdurasi 28 saat tuh belum kukuh nk meng'conclude'kan ape ape...hurm...psl stuff sebegini...kdg2 org mmg mengamalkan concept "sharing is caring" bertitlekan video yg agak...errr..ntah sy x punya kuasa menafsirkan apa2...tp aku rasa itu sesuatu yg tidak patut...

Disebabkan itu jgk lah Malay right group Perkasa akan bersua muka musyawarah dgn i-City KFC staff due to the Youtube video......aish..u see....xpasal2 kejadian hanya di i-CiTy mnjadikan mereka sumer popular.....x berani aku nak melahirkan buah pikir lebih2 di sini..takut akan menyentuh isu2 sensitif....tapi utk korg2 yang suke mendropkan rs hati sana sini..pikir2 lah sebelum menaip....salah cakap badan binasa...

kalau soal servis lmbt yg dikatakan...both pihak haruslah give n take..but bkn memberi lesen pada sesiapa berkata isu2 yg sensitive n provokasi...uish itu bahaya....kena lah hormat 1 sama lain...kan..?

Tapi video berdurasi 28 saat itu harus diteliti sedalam dalamnya sebelum mn mn pihak menuding dan menyalahkan sesiapa..mesti ada sebab yg kukuh yg menyebabkan setiap satu mereka berkelakuan sebegitu...ikut pembacaan...emosi manusia mudah terganggu dlm keadaan panas dan jgk pnt....dan mgkin kata kata provokasi yg dihamburkan menjadi mangkin utk mereka bertukar kpd 'encredible hulk'...

ntah lah...aku bkn penganalisis yg tawu apa cerita dalam kain..tapi ape yang aku nmpak...bnda nih mgkin boleyh dielakkan kalau setiap satu mereka bersabar...bertolak ansur...kalau diri sndiri x mampu....adalah lebih baik jika berundur....

so hope perkara ini dapat diselesaikan dgn sebaik baiknye.....pray for dat...amiiin....=)

Thursday, February 9, 2012

=)

haha...terasa bnde yg aku cr nie bnda sia-sia...tp ntah laaa....lbih dr 10 commenter aku cr dr byk sumber kate lagu nie sgt best...bkn setakat best ...tp sgt sgt best...hurm..biler aku dgr...version lm n baru...ok i prefer Yuna yg nyanyi tp never forget de originality...kan...xder lame...xder la yg baru...but ntah sumthing bout diz song yg aku xtawu ape...lagu dier sgt ringkas...phrase same aje..tp ade commenter kater dgr 10x pun xjemu..hurm..aku rs aku setuju...kenape...?haaa.itu aku xtawu..mgkin sbb dier ringkas...xperlu nk bergurindam sedalam perigi buta mcm sesetengah lagu...hehe..tp dlm setahun dua hilang mcm tuh aje...

wahai janji setia sudah diucapkan,
aduh kata bersumpah telah kupadukan,
kini engkau pergi jauh membawa diri,
tinggal daku saorang dalam sunyi sepi,
nun bulan ditutup awan,
terkenang... hati bertambah rawan,
wahai jikalau ku tahu janjimu palsu,
tentu tidak kuturut sedari dahulu,

wahai janji setia sudah diucapkan,
aduh kata bersumpah telah kupadukan,
kini engkau pergi jauh membawa diri,
tinggal daku saorang dalam sunyi sepi,
nun bulan ditutop awan,
terkenang hati bertambah rawan...

hehe...to aniza miss keeptrustinfaith...aku rs kita da terbalik...aku pulak asik fikir alasan setiap 1 bnda...even aku pernah ckp kat kau sebaliknya...hehe....ade ape dgn "BULAN DITUTUP AWAN...?"...sape yg ade jwpn....jgn kedekot berkongsi.....=)to miss aniza its my pleasure if u fight me back....=P

video

Tuesday, February 7, 2012

thank you SHUK SAN=)



..alhmdulillah doa aku Tuhan suda makbulkan....mybe u never read diz...tp 10 years frenship aku n kau...itu sesuatu yg sgt berharga utk aku...xkesa ape kau rs...marah sedih dgn ape yg aku buat...aku mntak maaf...mgkin mmg slh aku...xnmpk ape depan mata...tp sebetulnyer..mmg x terlintas nk buat kau mcm tuh...

just view ur page...seems like u'r fine...alhmdulillah...sooo...afterwards...hope we can talk and contact like we used to like before...dlm aku buat dunno dgn marah kau...kdg2 bila ingat...aku jgk sedih...pening kepala mcm mn nk pulihkan keadaan..tp ea lah....aku just boleyh tggu dan berdoa...=)sooo until then...agak2 raya tahun nie kau dtg rumah aku x..?hehe...aku tggu kau setiap kali raya taw..kau x dtg mcm selalu...tapi aku faham kenapa...hidup x harus putus asa kan...

TQ SHUK SAN...=)

=)

heyz...xde cerita ape pun tapi just wanna share diz link utk korg view...
http://myalqurandansains.blogspot.com
hope ini dpt beri manfaat bersama terutama utk aku yg semua bnda x tawu....asal tahu buat bnda wajib...tp sebab dan alasan...or apa2 yg lebih dari itu...tersangat byk yg aku xtawu...ini bkn saja 1 sumber...just utk pembacaan...jgn pulak fikir setiap satu sedalam2 nya....hanya utk pembacaan kalian...jika membantu alhmdulillah..jika tdak...cari lah yg lebih baik...
untuk awak..terima kasih byk2...atas segala yg awak kongsi dgn saya..
kecik sungguh kita sebagai makhluk Tuhan...harus sentiasa berusaha untuk perbaiki diri sendiri..=) oyasumi nasai semua.....=)

Monday, February 6, 2012

happy bufdaY Teman Terbaik...=)

Teman terbaik...MUHAMMAD ZULHILMI BAHAR...sweet 23rd...i never gave u a thing when we were together...when ur alwayz beside me...when i'm in pain...when i'm sad...happy n numb...u alwayz there..thank u soo much...!!!! hope distance didnt make us far apart...kawan- kawan ade berkata kamu sukar didekati...sukar nak mengalah bila berkata...tapi alhamdulillah....no matter what...kamu tetap TEMAN TERBAIK aku....

Persue ur dreamz...no matter where ur feet step in...hope jumpa lagi satu ari nnt....didnt text u....didnt call u...doesnt mean everything and evry help u dropped on me..i forget...nope..!! i remember each thing...!!!especially de day....he left me...!!!ur heard evry single word from me about him along de nyte without falling asleep...terima kasih TEMAN TERBAIK...harap kamu dibekalkan kesihatan yg baek setiap hari..=)

Thing dat i miss about u...nk g raya rumah kamu lagi...terasa sgt bodoh bile lpskan peluang raya rumah kamu for de last time even u text me n call me more than once...rasa sesal n rugi x mgkin hilang sbb lpskan dat chance...kalau aku da buat kamu kecewa...mntak maaf TEMAN TERBAIK...i admit dat was my mistake...!!
TEMAN TERBAIK...jaga diri kamu di setiap hari muka...aku pasti satu hari msti kita akan jumpa lagi...

HAPPY BUFDAY TEMAN TERBAIK...!!!!!=)






Sunday, February 5, 2012

=)

migrain...if google dlm bahasa Greek nyer..bermaksud sebelah tengkorak..hehe...pelik...sebelah tengkorak...tp sebenarnyer..ape yg dimaksudkan...sakit kepala pada sebelah bahagian..hurm...korg2 pernah rs skt kepala yg sebegitu x...?jika ade...possibility itu adalah mgrain...sooo...saje2 google sedikit info utk kalian bace jgk jika mahu...=)

rs skt sebegitu jd disebabkan aliran darah dan perubahan kimia yg berlaku dlm otak...maka...disebabkan perubahan itu, arteri yg berfungsi utk mengalirkan darah ke otak terganggu maka timbullah sakit kepala...even worse..bkn stakat skt kepala...kalau kes yg da makin teruk...boleyh sbbkan diarhea or "cerry berry" dan jgk loya...x cukup dgn itu...ade jgk yg makin sensitif pada cahaya dan bunyi...uish susa jika begitu...

kdg2 migrain beri kesan pd pandangan yg dipanggil aura...ade yg nmpak zigzag...titik buta...dan mcm mcm lagi..tapi ini yg aku selalu nmpak...



ade jgk yg ckp 75% mgrain case terjadi pada wanita sj...n itu jgk symptom2 bg negara membangun..hehe...so kepada pemimpin2...boleyh la check bilangan migrain case di seluruh negara...jika tggi..maka negara anda sedang menuju pembangunan pesat..=)

Faktor2 yg boleyh sbbkan terjadinyer migrain...seperti di bawah...:
1. Terlebih, terkurang atau tidur yg tdak teratur....
2. Gaya pemakanan yg tidak teratur atau tidak makan...
3. Pengambilan ubat...
4. Perubahan cuaca...termasuklah sumber cahaya dr matahari atau lampu...
5. Bunyi atau bau yang kuat...
6. Tgk screen komputer or tv dlm jgka masa terlalu lama...
7. Stress...

so..tu la sket2 info utk dikongsi...if nak tawu lebih...sila lah kalian google sendiri ok...=)

Friday, February 3, 2012

yeah...!!!!

seronoknyer arini da jumaat...!!!seronok seronok seronok...!!!!
weekend nie kiter sumer dpt double day kan...dr 2 jadi 4...alhamdulillah....!!
isikan cuti dgn bnde berfaedah yer....
xluper...SALAM MAULIDUR RASUL semua....=)))

Wednesday, February 1, 2012

digniTas

sambil2 mencari info tentang ape sahaje mengenai Apis dan honey..jenguk plak ke blog yang kdg2 ade berita logic..dan kdg2 memang xpernah masuk akal langsung..hari nie aku terbace tntang sorg perempuan commit suicide sebab terima sms dating cancelled...haha...bodoh..tp mmg x boleyh nk selamat lah kalau prempuan tuh mmg btul2 tgh depression n memang de mntal disturbance..hurm..pelik..freak excuses laaa walau mcm mn pun...kan.

so..terfikir pulak aku pasal dignitas yang blogger itu ade sebut...ape itu?disebabkan rs curious yang teramat sgt...mgkin aku rs info nie aku lebih suker dr mncari pasal sejarah itu ini...haha..ku pun cr dan cari...come to 1 website..hurm..menarik...

Dignitas ini suicide society yang ditubuhkan dlm thn 90an dkt swiss...yg digunakan utk membantu mereka2 yg ade mslh utk bunuh diri...FREAK..!!hehe..society nie dikendali doctor and nurses yang amatur...

statistic pelanggan..hurm..setakat nie society tuh da assisted 840 suicide people yang major nye dr org Jerman....ku cr kenape boleyh jd mcm gitu...duduk Jerman x best ker?haha..rata2 dorg yang commited suicide ni byk yang nk redeem duit insurance..utk keluarga mereka settlekan segala masalah kewangan yg x tertanggung tanggung..n evry person they charge...5 ribu plus2 in dollar currency...hurm..cost yg lagi mahal dr Tuhan yang mematikan makhluk nye free free shj...kan?

sebelum suicide method tuh berjalan...patient ditanya berulang kali either they wanna proceed or not...if they still agree to say yes then it will be proceeded..s usual...overdose drugs dimasukkan dlm fruit juice...for the 1st 10 min...patient will fall asleep...n berlanjutan la smpai 30 min smpai pernafasan terhenti...if mcm nie...org yg suicide tuh ade rs sakit ker..?hurm..yg itu tak tahu laaa...previous ade jgk dorg buat through sedut helium gas..tp method tu agak menyakitkan...soo...ditukar pd drug uses...ish..ntah sekadar membaca...ape2 pun..kena percaya..kuasa hidup dan mematikan setiap satu di muka bumi hanya lah ALLAH SWT....=)

Tuesday, January 31, 2012

Love sTaTionary sTory..

Pencil: I'm sorry
Eraser: For what? You didn't do anything wrong.
Pencil: I'm sorry because you get hurt because of me. Whenever I made a mistake, you're always there to erase it. But as you make my mistakes vanish, you lose a part of yourself. You get smaller and smaller each time.
Eraser: That's true. But I don't really mind. You see, I was made to do this. I was made to help you whenever you do... something wrong. Even though one day, I know I'll be gone, I'm actually happy with my job. So please, stop worrying. I hate seeing you sad. :)

simple story but sweeT...sTory i cut n Paste from sum1 sumwhere...tapi sebelum tdo semalam smpat pulak ku berfikir tntg cerita itu...hurm...cerita tuh boleyh berubah serta merta dgn menambah 1 watak...pengasah pensil a.k.a sharpener....=)

biler begitu aku rase nsb si pencil pulak yg jd mcm eraser...kdg2 da tajam pun si pencil tetap diasah...sampai mate nye patah tajam patah tajam berulang kali...sampai la si pencil jd pndek dan sampai mase ilang mcm tuh aje....betul x?

so...kalau itu yg jd...berbaloi ke ape yang eraser cuba lakukan..?membinasakan diri sendiri utk yang lain...mgkin nsb si sharpener jgk akan jd begitu...tp still mkn ms utk dia menjadi tumpul......=)

Monday, January 30, 2012

=)

ayat x sampai berape muka surat..tapi penat otak fikir mcm lah da menulis 1 buku...haha...lebih..memang lebih...tapi mmg betul la...penat menulis nk sertakan bukti dan alasan dlm setiap karangan memang berat...nak mencari dr permukaan sampai dasar...bg aku bkn senang...tulis blog lg senang..hehe..buat keje lab pun krg penat banding nak memerah otak dan menzahirkan setiap satu pakai jari...siape setuju..??=)x setuju xpyh baca..hehe

tapi x menarik lah nk cerite psl itu...penat berhenti la...so ini lah yg lebih menarik jari2 aku untuk menekan tap! tap! tap!...=)..kepada makhluk tuhan itu...semoga tuhan merahmati hari hari anda..dr dulu...sekarang dan masa depan...mmg nk kira dosa..berguni2 dosa sbb da lm x bertegur sape...tp aish...sy suda pnt melayan...menzahirkan dan dia juga sedar...tapi yang terbaik..biarlah pergi jaaaauhhh jaaaaauuuhhh buat hal sendiri...sebab dah x kuasa lagi melayan telatah sebegitu...

aku tak kata aku betul...tp apa yang aku zahirkan dr air muka dan layanan aku mmg x de kesan pun...jadi..buat ape sakit kepala fikir pasal org lain yang tidak mengamankan..teguran diberi...bangkang yang menjadi balasan...anda lah yang betul sebetul2 nyer?siapa peduli kalau itu semua libatkan diri sendiri sahaja..?tp sedarlah makhluk Tuhan...anda dikelilingi org2 yang jugak punya hati...boleyh sedeyh dan suka..boleyh jgk marah dan kecewa...tapi...anda hidup x peduli hiasan Tuhan yang lain...ada yang larat layan perangai anda....bagus lah...alhamdulillah...sekurang kurangnye anda tidak sunyi..=)

Sunday, January 29, 2012

=)

hye...quite long times didnt make up u TinTa...ape citer? ku menjenguk kamu sambil menadah telinge dgr pLayList coLdpLay....since di dlm bilik ketika ini BF ku xder...still otw to be here...cik Norul...pandu ati ati eyh....jage diri...nnt ade org culik...hehe...kepada yg membaca...sy tawu sy pnjm ayat anda....=P

smlm..hmpir separuh hari ku mendudukkan diri aje...mmg skt pinggang...skt blkg...sumer skt lah....aish...xtawu mn silap...ape yang salah...system kah yg salah...?smpai segini lmbat dr ipoe ke JB...aish...bebel pun nk buat ape....cerita semalam....tp sebab uda semalam la boleyh cerita btul x..?kalau belum jd...ape yg nk dicerita?hurm...sesuatu yang boleyh utk difikirkan...hahaha...kurang menarik..=)

cerita dr 7 stgh sampai 10...terima kasih banyak2...harap segala musibah dapat dikurangkan...amin amin...tapi memang sesuatu yang tidak patut...memang tidak patut....tp yang empunya sendiri emosi nye seperti biase saje...jadi...ku juga harus menundukkan emosi..heheh...tapi..ish..!!!memang logic itu tdak patut....

cerita dr 10 sampai 11 stgh..hurm..sembang2 seperti biase dgn ayah bonda...lama tidak melabuhkan diri sendiri di rumah mereka....rezeki dr kampung...alhmdulillah...akan ku agih utk yang lain...=)

hurm...waktu pg ku menadah sesuatu yang sgt berdesing utk di dengar...bkn rs sedih, terkejut semua bercampur...maaf aku sudah terlajak berkata oit..!!!!kamu sgt kurang aja...tapi...selepas menghambur...ku sendiri pk semula...aku layak ker berkata begitu..?aku tdak lah sesempurna mana...

bkn niat utk berkata begitu..tp cara anda respond tidak kena pada tmpatnyer....mereka menegur kerana sayang...kerana peduli....fikir2 kan...

Sunday, January 15, 2012

TrembLing

TrembLing or involuntary shaking..or dlm bahasa ibunda ku...menggeletar..korg ade experienced x? mesti lah ade kan...tp either rarely or frequently itu yang berbeza...biler kiter sebut pasal menggeletar...mesti ramai yang bayangkan...keadaan diri sendiri tgh nervous, sejuk or terlalu lapar pun boleyh buat kiter menggeletar...aku ckp dr experienced sndiri...=)

Tapi lately...tanpa sbb2 yang ku senaraikan di atas..trembling selalu dtg tanpa diundang....cewah...hingga kdg2 mengganggu jgk la activity harian biler ade bnder yang kene ditimbang dan disukat....korg ade sebab dan alasan utk dikongsi x?drop here please....=)

hasil dr google ku yang x seberapa...ade jgk la relate dgn ape yang aku ambil setiap hari...antaranya...CAFFEINE...but the thing is...kenape br skrg mncul sedangkan CAFFEINE yang dtg dr kopi dan sebagainyer dah lama aku amalkan...

below are the list of the causes...harus ku cited kan dulu..this part aku ambil dr http://www.medicineonline.com/articles/I/2/Involuntary-Shaking/Trembling.html..

There are many possible causes of trembling. These include:

~strong emotion, such as fear, anger, or anxiety
~stress or fatigue
~being cold. This can simply be due to feeling chilled or a more serious condition such as hypothermia, or low body temperature.
~benign essential tremor, sometimes called senile tremor. This is often an inherited condition that causes mild trembling with no other symptoms.
~hyperthyroidism, or a level of thyroid hormone in the body that is too high
~certain drugs or medications. Examples include:
prednisone, commonly used to reduce inflammation
~caffeine
~albuterol, used in the treatment of asthma
~some medications used for psychatric conditions, such as haldol
~withdrawal from alcohol
~damage to the central nervous system. Damage to areas of the brain called the ~cerebellum and basal ganglia are most likely to cause trembling. Basal ganglia disorders include Parkinson's disease and Huntington disease. Strokes, or brain attacks, can also cause brain damage that may result in trembling.
~kidney or liver failure, which can cause a type of trembling called asterixis
~seizures, or epilepsy, which occur due to abnormal electrical activity in the brain
~myoclonus, a condition that results in brief, quick movements of one or more muscles. This can be due to Alzheimer disease, kidney failure, or a head injury, among other causes.
~tics, a type of quick, repeated movement. This may be the result of condition called Tourette syndrome or other conditions.
~hypoglycemia, or low blood sugar
~a tumor or cancer, such as a brain tumor

Before ku google yang di atas...ade jgk yang da ckp pasal thyroid hormone tuh...so agak menarik untuk ku google lebih siket....

korg taw x ape function kalenjar thyroid tuh?jom kiter refresh ape yang kiter prnh blaja dulu2 kala..aku pun x ingat da biology form brape...kalenjar thyroid tuh berfungsi utk menghasilkan hormon2 yang digunakan untuk mengawal bagaimana cell2 dlm bdn kiter menggunakan tenaga...or dlm bahasa senangnya...metabolism kiter la..

Tapi ia menjadi masalah biler kalenjar tuh produce terlalu byk hormon2 yang berkaitan....jadi biler da berlaku sebegitu..mulelah bagi symptom2 pada bdn...antaranya??

haaa...antaranya trembling laaa...dan jgk...meningkatkan selera mkn...dan lebih senang berpeluh..haaaa...2 symptom nie..mesti lebih dirisaukan oleh gadis2...hehe...ea la...nnt mkn byk ...n deodarant pun cepat habis...tp symptom dkt diri sendiri aku pun xtawu la disebabkan oleyh yang mn satu....either ade yang tersenarai di atas or mmg x berkaitan langsung....nak tawu jwpn sbnr..?senang....g checkup Doctor...ape yang ditulis di atas sekadar berkongsi.........=)

kaTa apa Pun x ada yang beruBah

saPaan 7 perenggan dr aku untuk dia...seperti biasa tiada pulangan nya..bkn ku nanti pulangan yang lumayan...tp sekadar ku tahu dia memang sudah membacanya...akal manusia...darah muda sengaja membikin dia tuli dan buta untuk menilai ape yang ku tulis...apa yang ku sembur....kamu punya segala....keluarga yang mencinta...saudara juga mencinta...kawan2 dan hawa...?itu aku tidak tahu...tapi aku salah satu hawa dan saudaranya...Ya Tuhan...ambil semula rasa ini kerana sesungguhnya dia bukan untuk aku...

apa yang dia kata ya...sentiasa tidak bagi aku...apa yang tidak untuk nya...sentiasa ya bagi aku...mn datang asal punca jika begitu rupa nya?harta yang dicari...semua terbentang dan tersedia untuk nya....adakah itu asal punca lupa diri... lupa dunia erti dosa dan pahala...memang tugas sesama manusia menegur sesama sendiri..tetapi maaf....aku tidak kuat untuk itu...bkn aku org nya....bkn aku hawanya...

hanya diri bergelar saudara...Ya Tuhan...sedarkan dia...umur muda jangan dipersia...kelak meruntun hati org tuanya.....apa jua kesilapan...aku ikhlas memaafkan..tapi bertentang muka....ku pasti suatu hari nanti.....rasa malu dan berdosa masih membanjir diri...

Monday, January 9, 2012

(-__-)

Last weekend ..seri dan perit sama rata aku rasa...bercerita tentang seri..terima kasih luangkan masa utk saya...sy sgt menghargai nye...terbuka cerita tntang reality keinginan si jejaka..begitu rupenye...tapi biler didengar..mcm x adil lumrah dunia..tapi itu adat yang terbentang yang dirasa..Terima kasih cik anje...anda teman berbual yang baik..=)

Bercerita tntang perit...terlalu subjective utk menghambur kata2 ape pun...ntah...niat x menghalalkan cara...tapi ape yang dilakukan sebaliknyer...ntah...perihal manusia...pelbagai...bkn niat nak menyalahkan sesiape...xtawu asal punca...

walau ape pun...aku masih bersyukur...Tuhan masih melindungi...terjadi kedua kali...selamat masih diberi...tapi jika berlaku yang ketiga..mgkin nasib tidak sebaik ini...terima kaseh Tuhan..tp.. dosa tetap dosa..

Friday, January 6, 2012

kata kias

x faham aku dgn manusia yang suker menuding jari tp x sedar ape yg dia terima sume asal dr perangai dan perihal sendiri.....analogy kata2 jauh melebar dr org lain...senang cerita...kain 4 meter org buat baju kurung...tapi...kain yang dibelinya sama lebar...sama pjg sampai 10 meter...selera si pemakai sari...mn sesuai nk berdiri sama dgn si berbaju kurung sepanjang dan selebar 4 meter....

Tolong la....hidup bkn sekadar di pelosok gua ...hitam dan kelam sendiri...mnanti cahaya dr langit sedia terbentang utk ditatapi...tapi...cahaya langit dan rezeki Tuhan...ilmu...segala bakti..untuk dikongsi...tapi..makin dikenal...maaf...seribu kali maaf ungkapan ku untuk mu....kamu bkn makhluk yang sesuai untuk berkongsi...bkn kamu bkn kamu.....siler lah jauh pergi ke gua hitam sendiri....terpijak...tersepak..tiada sape peduli...

ucapan kata...dari dulu hingga sekarang x pernah mnjadi....kasar bahasa ku berkata...segala nya jilat ludah sendiri...kata kiasan untuk aku dan rakan memang bkn cara bernas untuk kau menuding jari..itu cara bodoh...memang aku kate itu cara bodoh...sampai bila harus menyendiri...memang kamu makhluk Tuhan bodoh sombong pernah aku temui.....cari lah ruang insafi diri...bukan stakat menuding jari..menyalahkan mereka yang disisi..............

Wednesday, January 4, 2012

=)))

Sekejap ..mmg sekejap..…hari nie da masuk 5 January…cerita 4 January yang x disangka2..buat aku senyum lebar…kenape? hurm…kenape yer…seems mcm x patut cerita de whole..sebab ntah…xperlu….xperlu…saje nak menumpah di TinTa…aku seronok….alhamdulillah segala rasa datang dr DIA…rasa sedih…rasa suke…rasa kecewa…boleyh datang dan pergi sekelip mata…semalam aku stalk blog theotherkhairul…blog yang berbau anti gadis2..tapi masa yang sama…byk jgk bg panduan..bg cerita..tntang reality hidup dan berdua…hurm..sekadar bace…nak percaya…or simpan dalam dalam…terpulang pada setiap satu…kan..=) Tapi dlm benar….ade salah nye…dan dlm salah…ade jgk betulnye..itu biase…

Terima kasih banyak2....ape yang dikate terlalu kasar…berdiri nye di permukaan…saya xtawu yang dimaksudkan yang di mana…yang mn satu…kalau pasti…atau masih memikir dan mencari…oooh…saye tidak melarang…..=) Tapi..ungkapan terima kasih untuk anda…jika terbuka segala..I.aLLah saya akan membalasnye….amin amin amin…=)

Untuk kesihatan…cepat2 lah pulih sedia kala….bukan sendiri saje…tapi Cik Liza juga….tekak perit…hidung perit…tapi x der tolok banding menahan perit berdepan dengan manusia yang xterkata tak kena nye……perihal manusia…melayan setiap satu boleyh buat sakit jiwa……stay away stay away…………..

Tuesday, January 3, 2012

LeT TheM suFFer wHiLe u gaining ur proFiT...LooSer...!!!

Hari nie wat2 blagak sebukkan diri explore sumer trailer movie yang ade...habis dgn tu....as usual discovery channel programme yang aku suker.."HOW ITS MADE" harus ku tekan....tp byk yang dah ku tgk..ish...xde yang baru...?Latest Latest...!!!heheh...

Finally jari jemari tergerak click "LIFE IN A NIGHTMARE-EGG FARM"...siape yang punye hati...msti mengeluh tgk kekejaman manusia yang x pernah nk sedar....istilah ambil kesempatan mmg akan mengundang sengsara pada yang lain...tapi....itu hanya AYAM...peduli ape..??

Mesti itu yang di rasa kan...mgkin pada siape yang sudi menjenguk TinTa aku nie...gerak2 kan la diri view the video....hope 1 day....when u become sumone....jgn ade system yang begitu....it really SUCKS..!!!!...

While drinking wine and beer... all hens are suffering to death....argh ckup sedih bergelar manusia tp x pernah punyer belas kasihan...sedih sedih.....

Food safety yang dijage utk penuhkan keperluan manusia....tp the reality of input....they stuck untill death....kesian....!!!!

=)

End of 2011…with GOD’s will….i filled up my day…my weekend wif precious moment…Alhamdulillah…finally wrapped up my friend’s wish…sampai jgk ku ke Taman Damai Batu Pahat..bandar replica tangan terapung berhias pahat dan batu…sape yang x kenal..?haha…mgkin boleyh pertimbang jadi 8 wonder’s in the world…Untuk Cik Liza sekeluarga…terima kasih banyak2….=)

Reality mooda moody….pelbagai…ade yang kiri…ada kanan…tapi xder tolok banding dgn mooda moody bandaraya bersejarah….terima kasih untuk ‘semua’….pengalaman mengajar kenal org sekeliling yang kdg2 buat anda senyum…kerut dahi…or by worst menggigil bila terpaksa berhenti bila berdepan dgn “Si merah”…xsabar nak menunggu “Si hijau”…arghhh…!!!!lambat…!!!terasa tiang sebatang 3 warna tibe2 jadi musuh ketat…haha…mooda moody mooda moody…harus pulang ke pangkal jalan….belajar semula asal usul makna sopan santun….itu tidak susah…itu tidak payah….

X cukup dgn cerita sendiri…kawan ku juga mencipta konklusi….tempatnye menarik…org nye yang tidak menarik..haish…salah siape?bukan gampang untuk mengubah mentality…laen tempat…laen ragam…tapi..itulah reality…

Tak kira mana bumi dipijak…yang penting di hati namanya keluarga….betul? semoga si kecil tabah hadapi hari hari muka…belaja rajin rajin...susah senang untuk dikongsi…bukan simpan sendiri……...